Buy your favourite make-up brushes

miercuri, 1 decembrie 2010

De ce sunt mandra ca sunt romanca

miercuri, 1 decembrie 2010
 Am sa incep postarea prin a ura la multi ani Romaniei si romanilor de aici si de peste granita. Cei din urma cred ca sunt legati de aceasta zi speciala mai mult decat noi, cei de aici, pentru ca stiti cum se spune, "You don't know what you got till it's gone."
Cand aud pe la televizor ca iar am fost  jigniti de unii sau de altii, ca iar ne-a facut x sau y tara de rusine, ma intreb daca nu cumva cautam aprecierea in locuri total gresite. Prima data mi-am pus intrebarea asta acum 6 ani cand am avut ocazia sa particip la un schimb de experienta intre liceele mai multor tari. Finalitatea proiectului era aceea de a aduce studenti straini la noi si invers.
In urma acestui proiect, am ajuns la un liceu de arte din Copenhaga, Danemarca. Stiam deja ca Danemarca este o tara foarte dezvoltata, cu o populatie majoritara extrem de educata dar in acelasi timp extrem de rece si neospitaliera. Ajunsa acolo, am constatat ca aceasta tara era total diferita fata de orice alta tara din Europa in care mai fusesem pana atunci, intr-un sens negativ. Mi se parea neprimitoare, plina de betoane, ciudat de curata...intr-un cuvant,"rece". Ma simteam ca Alice in Tara Minunilor si aveam permanent senzatia ca toata lumea se uita urat la mine.
Insa a venit ziua in care trebuia sa merg la cursul unui profesor de istoria artelor. Cand am ajuns la ora, cum era de asteptat, profesorul m-a intrebat cum ma cheama, cati ani am, de unde sunt. Am raspuns destul de timid "Romania", asteptandu-ma la o reactie nu foarte prietenoasa din partea sa, insa am fost extrem de surprinsa cand profesorul a facut niste ochi mari si a etalat un zambet larg pe fata. Nedumerita, am zambit inapoi iar profesorul a inceput sa-mi povesteasca lucruri despre Romania pe care nici macar eu nu le stiam. Mi-a povestit ca isi petrece fiecare concediu in Romania, de fiecare data in alt loc si ca fusese pana atunci de vreo 20 de ori la noi in tara si ca o adora. De asemeni, mi-a marturisit ca scrisese 5 carti despre cadrele naturale romanesti dar si despre diversi artisti de la noi.
 In acel moment am realizat pentru prima data in viata, cat de mandra sunt si ca mi se umplea inima de bucurie cand imi povestea despre frumusetile tarii mele si ca aceea era o farama din ceea ce inseamna patriotismul.
Din acest motiv ma intreb inca...Oare cautam aprecierea persoanelor nepotrivite? Oare merita sa ne simtim jigniti de niste oameni inculti care cred ca Romania este o tara din Africa de Sud, dar care se bucura de o audienta aberant de mare? Nu ar trebui sa fim bucurosi ca oamenii cu adevarat culti si iubitori de frumos, apreciaza Romania?
Si pentru ca veti auzi azi probabil de foarte multe ori cuvinte de patriotism si discursuri mai mult sau mai putin siropoase din partea inaltilor functionari, am decis sa exprim prin imagini si sunete ceea ce vreau sa transmit asa ca...
Acestea sunt motivele pentru care sunt mandra ca sunt romanca:
Peisajele si orasele medievale absolut superbe
Muzicieni cu adevarat talentati ale caror opere iti dau fiori pe sira spinarii
De ce nu, emblemele tarii
...si multe alte locuri si multi oameni carora nu le-a fost niciodata rusine ca sunt romani si mai important, nu le-a fost rusine sa afirme ca sunt romani.





1 comentarii:

Roxy spunea...

Nu mi-e rusine sa spun ca sunt romanca... cel putin nu inca. Din fericire, pana acum n-am intalnit oameni care sa stie prea multe despre Romania, decat eventual despre Nadia. E de bine, ca oricum la TV nu se vorbeste decat despre tiganii trimisi inapoi in Romania, asa ca.... Nu am prea auzit de emisiuni romanesti sau straine care sa promoveze Romania, asa ca ce sa auda straini.... numai porcarii. Imi amintesc ca la un moment dat am descoperit un articol pe site-ul CNN parca. Era de fapt un foto-reportaj realizat de un roman intr-o casa a drogurilor. Imagini cu tigani care isi injectau droguri.... dezgustator. Iata ce a gasit acel fotograf idiot interesant sa arate despre Romania.... tigani drogandu-se. Mi s-a facut greata!! Si cum sa mai fii mandru ca esti roman cand astfel de personaje ne 'promoveaza' peste hotare.

Nu mi-e rusine, nu sunt insa nici mandra. Avem lucruri frumoase, oameni destepti, peisaje frumoase, dar nu suntem mai speciali pentru asta. Am mai spus de multe ori ca nu e nimic neobisnuit in faptul ca unii straini nu stiu unde se afla Romania pe harta. Sa fim seriosi, Romania nu e centrul universului, nu e nici macar o tara importanta din Europa. Cati dintre noi stiu unde se afla toate tarile de pe suprafata pamantului? Nu stiu de ce unii se simt jigniti. Daca sunt intrebata, raspund politicos si le explic care sunt tarile vecine, pentru a o localiza mai bine.

Imi pare rau ca in Romania sunt intr-adevar locuri foarte frumoase, arhitectura superba etc, dar nu are nimeni grija de ele. Murdarim natura, lasam cladirile in paragina sau, mai rau, facem cadou case memoriale unor straini care vin in Romania sa le cumpere. Si atunci cu ce mai ramanem? Cu ce ne mandrim?

Eu nu pot sa spun ca sunt printre cei care apreciaza Romania abia dupa ce au pierdut-o.... Sigur ca imi lipsesc unele lucruri de acolo, dar nici vorba de regrete. Nicaieri nu e perfect, dar undeva poate exista un loc perfect pentru fiecare din noi ;)

Scuze ca am scris asa mult :)

Trimiteți un comentariu